AdWords bez reklam payday loans. Co z reklamowaniem chwilówek?

W maju 2016 roku Google wydało kontrowersyjne oświadczenie dotyczące zakazu reklam chwilówek w systemie AdWords. Mimo szumnych deklaracji, reklamy firm oferujących szybkie pożyczki nadal pojawiają się w wynikach wyszukiwania.

11 maja 2016 roku na blogu koncernu Google pojawiła się wiadomość, że od 13 lipca 2016 roku AdWords nie będzie wyświetlać reklam pożyczek-chwilówek z terminem spłaty poniżej 60 dni. Dodatkowo w Stanach Zjednoczonych zakaz objął także reklamy produktów ze stopą oprocentowania przekraczającą 36%. David Graff uzasadniał zmiany potrzebą ochrony konsumentów przed zobowiązaniami finansowymi sprzyjającymi wpadnięciu w pętlę zadłużenia: „Podczas przeglądu naszych zasad analizy wykazały, że tego typu produkty mogą prowadzić do nadmiernego obciążenia finansowego użytkowników i wysokiego odsetka niespłacanych zobowiązań. Dlatego zaktualizujemy naszą politykę globalnie”. Wprowadzone obostrzenia obowiązują zatem we wszystkich przeglądarkach (bez względu na język). Zmiany nie objęły reklam kredytów hipotecznych, konsumpcyjnych, samochodowych, studenckich, a także odnawialnych linii kredytowych.

Głosy krytyki

Decyzja Google spotkała się z dużą krytyką reklamodawców, tym bardziej, że w niedługim czasie po oświadczeniu giganta w internecie pojawiły się informacje na temat zakupu przez koncern udziałów w spółce LendUp, działającej na rynku finansowym (też w segmencie pożyczek krótkoterminowych). Niektórzy zarzucili koncernowi hipokryzję – z jednej strony krytykuje działalność chwilówek, a z drugiej – inwestuje w firmę pożyczkową. LendUp działa jednak na nieco innych zasadach, niż popularne payday loans (krótkoterminowe, bardzo wysoko oprocentowane pożyczki), którym Google wypowiedziało wojnę.

Reklamy chwilówek w AdWords

Można się było domyślić, że firmy oferujące szybkie pożyczki nie zrezygnują tak łatwo z reklam AdWords. Być może na skutek nacisków z ich strony w sieci pojawił się nowy zapis: „Ze względu na opublikowanie alertu konsumenckiego dotyczącego szybkich pożyczek program AdWords będzie wyświetlał reklamy takich pożyczek tylko wtedy, gdy zapytanie użytkownika będzie zawierało wyrażenie ‘szybka pożyczka’ (lub podobne). Reklamy te będą się wyświetlać w sieci reklamowej Google wyłącznie w witrynach związanych z szybkimi pożyczkami” – informuje Centrum zasad AdWords.

Jak pokazują dane, „pożyczki” i „chwilówki” to jedne z najdroższych słów kluczowych na polskim rynku reklamowym.

Co do samych ofert payday loan Google dotrzymał słowa. Po wpisaniu tego hasła i wyrażeń pokrewnych, w AdWords nie wyświetla się żadna reklama.