Czy ratę kredytu można wliczyć w koszty?

20 lutego 2020  — Karol Wojda

Prowadząc działalność gospodarczą, nie raz napotykamy różne możliwości rozwoju dla naszej firmy, jednak równie często wiążą się one z inwestycjami. 

Nie zawsze firma posiada na tyle duży kapitał własny, aby móc z nich skorzystać, szczególnie na początku jej istnienia. 

Czy można więc wziąć kredyt, a jego ratę wliczyć w koszty uzyskania przychodu?

Jakie opłaty związane z kredytem można wliczyć w koszty?

Niestety całkowitej kwoty kredytu wraz z jego częścią kapitałową nie można wliczyć w koszty uzyskania przychodu przedsiębiorstwa. Jednak same koszty kredytu podlegają już odliczeniu, oczywiście pod pewnymi konkretnymi warunkami.

Główna część kredytu – kapitał – która znajdzie się na naszym koncie po wydaniu pozytywnej decyzji przez bank, nie podlega odpisowi od podatku. Możemy o tym przeczytać w ustawie o PIT w artykule 23. Odliczeniu jednak podlegają odsetki oraz wszelkie opłaty dodatkowe związane z udzieleniem i obsługą kredytu – prowizji, odsetek czy nawet ubezpieczenia.

Kiedy części opłat związanych z kredytem można uwzględnić w kosztach?

Jednak aby wliczenie części kredytu w koszty było możliwe, kredyt musi być wykorzystany na konkretny cel, jakim będzie rozwój firmy. Nie ma możliwości, aby odliczyć od kosztów uzyskania przychodu opłat związanych z kredytem, który wydamy na cele prywatne. Nawet jeśli prowadzimy działalność gospodarczą. To samo dotyczy ubezpieczenia – jeśli dotyczy czegoś innego niż naszego przedsiębiorstwa (na przykład jest to ubezpieczenie na życie), nie możemy wliczyć sobie części rat w koszty.

Wyjątkiem jest tutaj na przykład kredyt na zakupienie nieruchomości, której część będzie przeznaczona na działalność przedsiębiorstwa, a część – na cele prywatne. Wówczas wylicza się proporcjonalną część opłat kredytowych, biorąc pod uwagę udział powierzchni używanej w celu prowadzenia przedsiębiorstwa do łącznej powierzchni mieszkalnej. Pamiętajmy jednak, że poza sytuacjami tego pokroju nie ma możliwości wliczenia w koszty części kredytu na cele konsumpcyjne.

Przeczytaj również: Linia kredytowa – co to jest i na czym polega?

Korzyści wynikające z wliczenia w koszty części rat kredytu

Dzięki pomniejszeniu kosztów kredytu do konieczności spłaty głównie części kapitałowej przed przedsiębiorstwami otwiera się więcej możliwości. Przede wszystkim przedstawiciele firm nie muszą tak bardzo zwracać uwagi na oprocentowanie pożyczek czy kredytów. W końcu część odsetkowa będzie znacznie mniej odczuwalna finansowo. To pozwala na odważniejsze ruchy biznesowe, prowadzące do szybszego rozwijania się przedsiębiorstwa i potencjalnie większego przychodu.

Kredyty dla firm na start

Zmniejszenie kosztów kredytu jest szczególnie ważne z perspektywy firm stawiających swoje pierwsze kroki na rynku. Istnieją specjalne oferty kredytowe dla firm na start – za takie uznaje się przedsiębiorstwa, które działają już na rynku od sześciu miesięcy do roku. Otrzymanie kredytu jest również możliwe na rozpoczęcie działalności gospodarczej, jednak potrzebne jest wtedy przygotowanie „mocnego” i przekonującego biznesplanu oraz zazwyczaj także poręczyciela.

W ramach hasła „kredyt dla firm na start” można ubiegać się o różne formy dofinansowania firmy lub planu na biznes. Należą do nich:

– kredyt inwestycyjny (jak sama nazwa wskazuje – na zrealizowanie jakiejś inwestycji w ramach rozwoju przedsiębiorstwa);

– kredyt obrotowy (udzielany na bieżące wydatki przedsiębiorstwa, aby poprawić jego płynność finansową);

– limit kredytowy na rachunku bankowym (działa na zasadzie debetu – można dysponować pieniędzmi banku, a pierwsza wpłata na konto bankowe pokryje ową pożyczkę, więc wszystko będzie spłacane na bieżąco. Nie mylić z linią kredytową, która udzielana jest na oddzielnym koncie bankowym).

Przeczytaj również: Czy wcześniejsza spłata kredytu się opłaca?

Jak uzyskać kredyt dla przedsiębiorstwa z problemami finansowymi?

Zadłużone przedsiębiorstwa będą miały oczywiście problem z ubieganiem się o kredyt, pomimo iż są one w palącej potrzebie dodatkowego zastrzyku gotówki. Niestety, aby było to korzystne dla banku, przedsiębiorstwo musi odznaczać się pozytywną historią kredytową, wystarczającą zdolnością kredytową i nie może mieć zaległości podatkowych. Wśród alternatywnych rozwiązań uzyskania pożyczki można wyróżnić: skierowanie się do strefy pozabankowej lub wzięcie kredytu na osobę fizyczną.

Jeśli firma ma problemy finansowe, alternatywą dla tradycyjnego kredytu będzie skorzystanie z usług instytucji pożyczkowych ze strefy pozabankowej. Na rynku są oferowane pożyczki bez konieczności uwzględniania historii kredytowej – zapisów w Krajowym Rejestrze Długów i innych biurach informacji gospodarczej. Jednak nawet wówczas podstawą do udzielenia pożyczki jest zabezpieczenie najczęściej w postaci nieruchomości. Jeśli nie jesteśmy w stanie zapewnić powyższego niemal na pewno spotkamy się z odmową.

Jest jednak wyjście z tej sytuacji – mamy możliwość uzyskania kredytu na osobę prywatną, ale na wyłączne cele przedsiębiorstwa. Wówczas również przysługuje nam wliczenie części rat w koszty uzyskania przychodu. Łatwiej czasem uzyskać kredyt na osobę prywatną, która wykaże dochód od 3 miesięcy oraz korzystnej przeszłości kredytowej, niż na relatywnie niedługo działającą firmę, nawet jeśli pożyczone środki mają zostać przeznaczone właśnie na cele przedsiębiorstwa.

 

Jedna odpowiedź do “Czy ratę kredytu można wliczyć w koszty?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *